MENU
Přednášky a diskuse

Bratři Wrightové a Čechy | Přednáška & Diskuse

27.11.2013
Americké centrum, Tržiště 13, Praha 1
Vstupné: Volný

O události

17. prosince 1903 vzlétli bratři Wrightové s letadlem těžším než vzduch. O této slavné chvíli v historii létání informovaly noviny všech zemí. Letadlo typu Wright francouzského letce Jeana Gauberta bylo také prvním, které se objevilo nad Prahou. Zkušební let s ním vykonal již 26. prosince 1909. Startoval z dostihového závodiště ve Velké Chuchli.

Jedno z nich zakoupilo Aviatické družstvo Bohemia v Plzni. Jeho vůdčí osobnost Rudolf Polanecký v roce 1919 postavil první československý dvoumístný letoun Bohemia B-5. Protože neměl dostatek finančních prostředků, rozhodl se použít k jeho pohonu motor NAG-Wright, letadlový motor vyráběný v licenci v Berlíně, který poháněl právě letadla typu Wright. Tento motor se zachoval ve sbírkách Národního technického muzea v Praze.

V češtině.

Bratři Orville a Wilbur Wrightové vzlétli 17. prosince 1903 na stroji vlastní výroby, který pojmenovali Wright Flyer – později také zvaném Flyer I a dnes známém jako Kitty Hawk. Tohoto dne uskutečnili u vesnice Kitty Hawk v Severní Karolíně celkem 4 lety. Kitty Hawk (přesněji písečnou dunu Kill Devil Hill) si vybrali díky údajům National Weather Service pro její silné a stálé větry, ale také díky její odlehlosti, poskytující soukromí.

První pokus odstartoval mladší Orville. Letěl 12 sekund do vzdálenosti 37 metrů. Tak se zapsal jako první úspěšný pilot, který řídil letadlo těžší než vzduch poháněné motorem.

Oba bratři se na místě pilota střídali a Wilburovi se toho dne podařil nejdelší let – trval 59 sekund do vzdálenosti 279 metrů. Po čtvrtém pokusu silný vítr zaparkované letadlo převrátil a rozbil.

Bratři nefunkční letadlo dopravili po kusech domů. O několik let později jej Orville obnovil a půjčoval několika muzeím v USA než v roce 1948 bylo letadlo instalováno ve Smithsonian institutu ve Washingtonu, D.C.

Bratři Orville (19. srpna 1871 – 30. ledna 1948) a Wilbur (16. dubna 1867 – 30. května 1912) Wrightovi se v mládí věnovali cyklistice, a proto si v Daytonu, kde vyrůstali, otevřeli dílnu na opravy jízdních kol. Od roku 1892 zde kola také navrhovali a vyráběli (Wright Cycle Company) a takto si vydělávali na financování svých experimentů s létáním. Více na Wikipedii.


Registrace


Nadcházející akce